Statut Stowarzyszenia Paramus
Statut
STATUT STOWARZYSZENIA PARAMUS
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Stowarzyszenie PARAMUS, zwane dalej „Stowarzyszeniem”,
działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach
(tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z póź. zm.) oraz niniejszego
Statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 2.
„Stowarzyszenie”
zostaje powołane na czas nieokreślony.
§ 3.
Siedzibą
„Stowarzyszenia” jest Żywiec.
§ 4.
„Stowarzyszenie”
może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną zgodnie
z obowiązującymi przepisami, a także działalność
gospodarczą.
§ 5.
Terenem
działania „Stowarzyszenia” jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla
właściwego realizowania swoich celów „Stowarzyszenie” może prowadzić
działalność również poza granicami kraju.
§ 6.
„Stowarzyszenie”
może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 7.
„Stowarzyszenie”
może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami
i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może zostać
członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 8.
Do
prowadzenia swych spraw „Stowarzyszenie” może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków
Stowarzyszenie może powołać pełnomocników do zawierania umów z członkami
zarządu Stowarzyszenia lub wyznaczonego uchwałą Komisji Rewizyjnej członka/
członków Komisji Rewizyjnej do
zawierania umów z członkami Zarządu
.
Rozdział II
CELE I FORMY DZIAŁANIA
§ 9.
Głównym
celem działania Stowarzyszenia jest wszechstronne wspieranie kultury i rozwoju
społecznego i ekonomicznego na poziomie mikro i makrostrukturalnym.
Ponadto
celami Stowarzyszenia będą działania na rzecz:
1. podtrzymywania i upowszechnianie tradycji i kultury;
3.
nauki, szkolnictwa, edukacji, oświaty i wychowania;
4. promocji
i organizacji wolontariatu;
5. upowszechniania
i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich;
6.
przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
7. rewitalizacji;
8. aktywizacji
społeczności.
9. pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i
osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
10.
działalności na rzecz osób niepełnosprawnych
11.
działalność na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i
młodzieży;
12.
turystyka i krajoznawstwo.
§ 10.
STOWARZYSZENIE
realizuje swoje cele szczególnie poprzez:
1. Działania edukacyjne, szkoleniowe, promocyjne, w
tym organizację i finansowanie konferencji, warsztatów, seminariów, szkoleń, .
2.
Organizację eventów mających
na celu promocję
działalności statutowej
Stowarzyszenia.
3. Organizację imprez kulturalnych, edukacyjnych,
sportowych, turystycznych i rekreacyjnych,
4.
Promocję regionu, w tym kreowanie produktów lokalnych.
5.
Nawiązywanie współpracy ponadregionalnej i międzynarodowej.
6.
Współpracę z :
a. osobami fizycznymi,
b. placówkami oświatowymi,
c. administracją
państwową i samorządową,
d. mediami,
e. sektorem
pozarządowym,
f. sektorem prywatnym.
7.
Archiwizację, digitalizację i cyfryzację materiałów.
8.
Tworzenie sieci i narzędzi, animowanie i obsługa partnerstw.
9. Przyznawanie stypendiów, nagród i dotacji dla
instytucji, organizacji, osób fizycznych; regranting.
10.
Działalność publikacyjną i wydawniczą.
11.
Upowszechnianie nowoczesnych technologii i innowacji.
12.
Świadczenie poradnictwa w różnych formach, w tym obywatelskiego.
13.
Działania na rzecz jednostek i grup defaworyzowanych.
14.
Działania profilaktyczne, przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom
społecznym.
15.
Promocję i organizację wolontariatu.
16.
Działania na rzecz:
a.
seniorów, rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw
dziecka,
b.
upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich,
praw konsumenta,
c.
rozwoju demokracji.
17.
Prowadzenie lokalnego ośrodka edukacji pozaformalnej,
18. Realizację programów na rzecz kultury fizycznej, sportu i
rekreacji oraz ochrony zdrowia,
19. pozyskiwanie funduszy dla organizacji pozarządowych, jednostek
samorządu terytorialnego oraz sektora prywatnego.
20. Działania badawcze i diagnostyczne w tym przygotowanie i
publikacja opracowań, analiz i sondaży, strategii rozwoju.
21.
Konceptualizację, przygotowanie i realizację projektów.
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11.
Członkowie
„Stowarzyszenia” dzielą się na:
1. Członków
ZWYCZAJNYCH,
2.
Członków WSPIERAJĄCYCH,
3. Członków
HONOROWYCH.
§ 12.
1. Członkami „Stowarzyszenia” mogą być osoby fizyczne i prawne.
Osoba prawna działa w „Stowarzyszeniu” przez swojego przedstawiciela.
2. Osoba
prawna może być jedynie członkiem wspierającym „Stowarzyszenie”.
§ 13.
1. Członkiem ZWYCZAJNYM
może być pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności
prawnych i niepozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub
cudzoziemcem.
2. Członków ZWYCZAJNYCH przyjmuje się po zaakceptowaniu przez Zarząd
wypełnionej „Deklaracji Członka Zwyczajnego ”.
3. W razie odmowy przyjęcia
w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie 14 dni od daty jej
doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do Walnego Zebrania. Walne Zebranie
rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko
Walnego
Zebrania jest ostateczne.
§ 14.
1.
Członek ZWYCZAJNY ma prawo:
a.
wybierać i być wybieranym do władz „Stowarzyszenia”,
b.
uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu,
c.
zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności „Stowarzyszenia”,
d.
korzystać z pomocy i zaplecza „Stowarzyszenia” w podejmowanych działaniach
zgodnych z jego celami statutowymi,
e.
brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach „Stowarzyszenia” z
prawem głosu.
2. Członek
ZWYCZAJNY zobowiązany jest do:
a. przestrzegania
statutu, regulaminów i uchwał władz „Stowarzyszenia”,
b.
regularnego opłacania składek członkowskich,
c. czynnego
uczestniczenia w realizacji celów statutowych „Stowarzyszenia”,
d. dbania
o dobre imię i mienie „Stowarzyszenia”.
§ 15.
1. Członkiem WSPIERAJĄCYM może
być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana merytoryczną działalnością
„Stowarzyszenia” i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc finansową,
rzeczową lub merytoryczną i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie
pisemnego porozumienia.
2. Członek WSPIERAJĄCY ma
prawo brać udział z głosem doradczym w pracach „Stowarzyszenia”, zgłaszać do
władz „Stowarzyszenia” wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez
„Stowarzyszenie” zadań.
3. Członek WSPIERAJĄCY
zobowiązany jest do przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz
„Stowarzyszenia”.
4. Członek
WSPIERAJĄCY zwolniony jest z opłacania składek członkowskich
§ 16.
1. Członkiem HONOROWYM „Stowarzyszenia” może zostać osoba fizyczna
szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych „Stowarzyszenia”.
2. Godność członka HONOROWEGO nadaje Walne Zebranie na wniosek
Zarządu „Stowarzyszenia”.
3. Członek HONOROWY nie
posiada biernego oraz czynnego prawa wyborczego, zwolniony jest z obowiązku opłacania
składek członkowskich, może jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych
władzach „Stowarzyszenia”, poza tym posiada takie prawa i obowiązki jak członek
zwyczajny.
§ 17.
1. Członkostwo
w „Stowarzyszeniu” ustaje na skutek:
a. dobrowolnej
rezygnacji z przynależności do „Stowarzyszenia”, zgłoszonej Zarządowi, po
uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie „Stowarzyszenia”,
b. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez
członka wspierającego,
c. uchwały Zarządu o skreśleniu z powodu nie płacenia składek
członkowskich przez okres 2 lat lub nieusprawiedliwionego nie uczestniczenia w
Walnym Zebraniu przez okres 3 lat,
d. wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania
postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz „Stowarzyszenia” lub działania
na szkodę „Stowarzyszenia”.
2. Osoba wykluczona lub
skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania w terminie 14 dni
od daty doręczenia uchwały na piśmie. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w
czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 18.
Władzami
„Stowarzyszenia” są:
1. Walne
Zebranie Członków „Stowarzyszenia”, zwane dalej „Walnym Zebraniem”,
2. Zarząd
„Stowarzyszenia”, zwany dalej „Zarządem”,
3. Komisja
Rewizyjna.
§ 19.
1. Uchwały władz „Stowarzyszenia” zapadają zwykłą większością głosów w
obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków, o ile statut nie stanowi
inaczej.
2. Kadencja Władz „Stowarzyszenia” trwa 4 lata, a ich wybór odbywa
się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§ 20.
W przypadku
zmniejszenia się liczby
pochodzących z wyboru członków
władz,
|
|
w
trakcie trwania kadencji,
władzom tym przysługuje
prawo kooptacji spośród
|
|
członków
„Stowarzyszenia” pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków
|
|
władz nie
przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym
|
|
razie,
Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
|
2. Rezygnacja na piśmie członka władz z pełnionej przez niego funkcji
oznacza wygaśnięcie jego mandatu w tym organie.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 21.
1. Walne
Zebranie Członków jest najwyższą władzą „Stowarzyszenia”.
2. W
Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
a. z głosem stanowiącym
Członkowie ZWYCZAJNI
b. z głosem doradczym
Członkowie WSPIERAJĄCY i HONOROWI
3. Walne Zebranie
Członków może być:
a. ZWYCZAJNE,
b. NADZWYCZAJNE.
4. ZWYCZAJNE Walne
Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co cztery lata jako
sprawozdawczo - wyborcze, zawiadamiając członków w każdy skuteczny sposób o
jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni
przed terminem Walnego Zebrania.
5. NADZWYCZAJNE Walne
Zebranie zwołuje Zarząd (w przypadku braku Zarządu, Komisja Rewizyjna i dotyczy
to wszystkich przypadków, kiedy zachodzi taka konieczność):
a. z własnej inicjatywy,
b. na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c. na pisemny wniosek co
najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych „Stowarzyszenia”.
6. NADZWYCZAJNE Walne
Zebranie powinno być zwoływane w terminie do 14 dni od daty zgłoszenia wniosku
lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
7. Walnym
Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania.
8. W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania,
decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania.
9. W przypadku braku
quorum Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, tego samego dnia 15
minut później po terminie pierwszym. W takim wypadku uchwały Walnego Zebrania
zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków.
§ 22.
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1. ustalanie
kierunków i programu działania „Stowarzyszenia”,
2. dokonywanie oraz zatwierdzanie zmian w Statucie „Stowarzyszenia”
na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Członków Walnego Zebrania,
3. wybór
i odwoływanie Prezesa Zarządu, Zarządu i Komisji Rewizyjnej
4. udzielenie
absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
5. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu „Stowarzyszenia”, powołaniu
Likwidatorów „Stowarzyszenia” i przeznaczeniu jego majątku,
7. nadawanie
i pozbawianie tytułu członka HONOROWEGO „Stowarzyszenia”,
8. ocenianie
działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
9. podejmowanie uchwał w sprawie wszystkich spraw dotyczących
„Stowarzyszenia”, o ile nie są zastrzeżone w kompetencje innych Władz
„Stowarzyszenia”,
10.
zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
ZARZĄD STOWARZYSZENIA
§ 23.
1.
Zarząd składa się z 2 do 5 osób, w tym Prezesa i Vice Prezesa.
2. Uchwały Zarządu podejmowane
są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej
połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. W sytuacji równego rozłożenia
głosów decyduje głos Prezesa.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie
rzadziej niż raz na kwartał.
4. Posiedzenia
Zarządu są protokołowane.
5. Członkowie
Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie z racji pełnionej funkcji.
§ 24.
Do
kompetencji Zarządu należy:
1. realizacja uchwał Walnego Zebrania i kierowanie bieżącą
działalnością „Stowarzyszenia” zgodnie z celami statutowymi,
2. sprawowanie
zarządu nad majątkiem „Stowarzyszenia”
a. Zarząd może powoływać swych pełnomocników do
określonych zadań.
b. Zarząd do prowadzenia spraw
Stowarzyszenia może tworzyć biura i zatrudniać pracowników.
3. ustalania
zasad ewentualnych wynagrodzeń pracowników „Stowarzyszenia”,
4. podejmowanie
decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
prowadzenia działalności, bycia organizacją pożytku publicznego oraz określenie
rodzajów nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego,
5. podejmowanie
decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań majątkowych,
6.
zwoływanie Walnego Zebrania,
7. podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków
zwyczajnych i wspierających,
8. rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałych na tle
działalności „Stowarzyszenia”,
9.
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu,
10. ustalenie wysokości składek członkowskich, w szczególnych
przypadkach zwalnianie członków z obowiązku płacenia składek członkowskich;
11. reprezentowanie
„Stowarzyszenia” na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
12. powoływanie
i rozwiązywanie komisji i zespołów problemowych.
13. uchwalanie
wewnętrznych regulaminów „Stowarzyszenia”.
§ 25.
1. Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro
Stowarzyszenia i jego Kierownika (Dyrektora).
2. Kierownik (Dyrektor) kieruje pracami Biura na podstawie regulaminu,
który podlega zatwierdzeniu przez Zarząd.
Do reprezentowania „Stowarzyszenia”,
w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, wyznaczony zostaje jednoosobowo
Prezes „Stowarzyszenia” lub jednocześnie dwóch członków Zarządu.
W posiedzeniu Zarządu mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej oraz
zaproszeni goście z głosem doradczym.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 27.
1. Komisja Rewizyjna jest organem „Stowarzyszenia” powołanym do sprawowania
kontroli nad jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków Stowarzyszenia, którzy
wybierają spośród siebie Przewodniczącego Komisji.
§ 28.
Do
kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1.
kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności
„Stowarzyszenia”,
2.
występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i
żądanie wyjaśnień,
3. prawo żądania zwołania
Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez
Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania
posiedzenia Zarządu,
4. zwołanie Walnego Zebrania, w razie nie zwołania go przez Zarząd w
terminie ustalonym statutem,
5. składanie na Walnym Zebraniu wniosków o udzielenie (lub odmowę
udzielenia) absolutorium dla Zarządu,
6. składanie
sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
§ 29.
1. Członek
Komisji Rewizyjnej:
a.
nie może być członkiem Zarządu,
b.
nie może pozostawać z członkiem Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym
pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
c.
nie był skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z
oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
d. może otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w
takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie
wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw
ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach
Zarządu z głosem doradczym.
3. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz
„Stowarzyszenia” złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących
kontrolowanych spraw.
Rozdział V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 30.
2.
Źródłami majątku „Stowarzyszenia” są:
a.
składki członkowskie,
b. darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności
prywatnej, zbiórki publiczne
c. wpływy z
działalności statutowej „Stowarzyszenia”, dochody z własnej działalności,
dochody z majątku „Stowarzyszenia”, dochody z kapitału
(odsetki,
lokaty, akcje),
d. dochody z nieruchomości i ruchomości będących
własnością lub w użytkowaniu „Stowarzyszenia”,
e. dotacje, subwencje, kontrakty, środki z
funduszy publicznych, granty, zlecenia usług,
f. działalność gospodarcza
§ 31.
1. Składki
członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku.
2. Nowo przyjęci
członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Zarząd „Stowarzyszenia”
w ciągu czterech tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka
„Stowarzyszenia”.
§ 32.
Prowadzenie
działalności gospodarczej
1.
Stowarzyszenie
może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w
odrębnych przepisach.
2.
Stowarzyszenie
prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji
jej celów statutowych.
3.
Działalność
gospodarcza prowadzona przez Stowarzyszenie nie jest tożsama z działalnością
odpłatną stowarzyszenia
4.
Stowarzyszenie
prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie:
47.91.Z- Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży
wysyłkowej lub Internet
63.12.Z- Działalność portali
internetowych
73.11.Z- Działalność agencji
reklamowych
74.90.Z- Pozostała działalność profesjonalna, naukowa
i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy
edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
§ 33
Stowarzyszenie
nie może:
1.
udzielać pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w
stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi
członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku
małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego
stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych
dalej "osobami bliskimi",
2.
przekazywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz
ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w
szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na
preferencyjnych warunkach,
3.
wykorzystywać majątek na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz
ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że
to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego
4.
dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą
członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby
bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych
niż rynkowe.
Rozdział VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE
STOWARZYSZENIA
§ 34.
1.
Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu
Stowarzyszenia przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej większości 2/3
głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania
(z zastrzeżeniem § 21ust. 9).
2.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję
Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Walne
Zebranie wskazuje także inne
organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, mające podobne
cele statutowe na rzecz, których przejdzie majątek Stowarzyszenia, po
wypełnieniu jego zobowiązań. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem
stosuje się przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy o pożytku
publicznym i wolontariacie.
Żywiec 10.01.2020
Komentarze
Prześlij komentarz